• Fysiotherapie Zeist West

Fysiotherapie is bedoeld voor mensen met klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat, dat wil zeggen functiestoornissen aan de spieren, pezen, banden en gewrichten.Lees meer >

• Fysiotherapie Zeist West

Manuele therapie volgens SOMT

Manuele therapie is een verbijzondering van de fysiotherapie. De manuele therapie gaat ervan uit dat bepaalde klachten te verklaren zijn vanuit functiesstoornissen van de gewrichten. Vaak is een kortere of langere overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen. De manueeltherapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passieve mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt dan af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren. Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult de manueeltherapeut deze behandeling aan met gedoseerde impulstechnieken. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.