• Fysiotherapie Zeist West

Fysiotherapie is bedoeld voor mensen met klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat, dat wil zeggen functiestoornissen aan de spieren, pezen, banden en gewrichten.Lees meer >

• Fysiotherapie Zeist West

Behandeling van myofasciale pijn d.m.v. Dry Needling

Myofasciale pijn is de verzameling van klachten en symptomen die voortkomen uit de aanwezigheid van myofasciale triggerpoints. Pijn is het meest voorkomende symptoom, maar ook andere symptomen kunnen zich voordoen zoals stijfheid, bewegingsbeperking, verminderde kracht van een spier of afname van het uithoudingsvermogen. Ook kunnen er andersoortige verschijnselen optreden zoals duizeligheid of een verhoogde zweetafscheiding

Wat houdt de behandeling in

De behandeling is gericht op het “onschadelijk" maken van de triggerpoints. Dit kan op verschillende manieren. Een veel gebruikte techniek is die van het rekken van de spier in combinatie met het toebrengen van ijs. Daarnaast worden ook speciale massage technieken en zgn. aan- en ontspanningstechnieken gebruikt.

Sinds juli 2008 wordt door Erwin Vermeulen en Bas ten Tusscher (2009) gebruik gemaakt van de dry needling techniek. Een in Nederland nieuwe methode om triggerpoints te inactiveren. Uit diverse wetenschappelijke studies blijkt dit de meest effectieve methode te zijn.

2. Behandeling van myofasciale pijn d.m.v. Dry Needling

Wat houdt de behandeling in

Voorts wordt er tijdens de behandelingen veel aandacht geschonken aan klacht -onderhoudende factoren, bijvoorbeeld een verkeerde werkhouding, stress, bepaalde orgaanafwijkingen. Zo maakt een oppervlakte e.m.g. ( electro myografisch onderzoek) deel uit van het onderzoek. Hierbij wordt de spierspanning gemeten en zonodig geoefend.

Voor het leren toepassen van deze techniek hebben Erwin Vermeulen en Bas ten Tusscher een opleiding gevolgd in Groningen. (www.wark.nl)  Dit instituut werkt samen met de Myopain Seminars in Bethesda, MD, USA, een internationaal erkend opleidingsinstituut voor myofasciale therapie en trigger point dry needling. Het instituut werkt samen met organisaties in onder andere Ierland, Zwitserland, Spanje en Nederland.

Inmiddels hebben wij veel ervaring met triggerpoint dryneedling opgedaan. Jaarlijks voeren wij 4500 behandelingen met deze techniek uit.